Wat is Yoga Coaching?

Yoga & Coaching

Yoga wordt steeds populairder. Eigenlijk is dat niet zo gek, aangezien de meeste yoga beoefenaars yoga beschrijven als een manier om dichter bij jezelf te komen. Iedereen die wel eens yoga heeft gedaan weet dat je na een goede yogales met een compleet andere energie naar buiten loopt als die waarmee je binnenkwam. En het is niet ongewoon dat er in een yogales iemand in huilen uitbarst. Yoga is een prachtig middel om te voelen, en daarmee verbinding met je hart te maken.

Coaching is een gestructureerd proces, waarbij degene die gecoacht wordt een bepaald doel voor ogen heeft wat hij of zij graag anders zou willen. Door middel van gesprekken en oefeningen wordt dit doel bereikt. Door het gebruik van woorden kunnen nieuwe gedachten worden gevormd. Coaching wordt gebruikt om verandering te bewerkstelligen.

Denken & Voelen

Met Yoga Coaching brengen we rationeel denken en intuïtief voelen samen. Afhankelijk van jouw behoefte en vraag zal een deel van de sessie uit een coaching gesprek bestaan en een deel van de sessie uit (yoga) oefeningen. Verandering vergt zoveel voelen, de woorden die je gebruikt zijn slechts ondersteunend. Je voorstellen wat je wilt is minstens zo belangrijk als de kennis die je hebt opgedaan. In onze sessies gebruiken we beiden elementen ter ondersteuning van jouw proces.

Woorden schieten tekort

Heb je wel eens ervaren dat je ‘zomaar’ weet wat je moet doen? Of dat je ergens een nachtje over hebt geslapen en dingen dan bekijkt vanuit een ander perspectief? Of misschien zeg je tegen een vriendin “Haal even diep adem” als ze wat gestresst overkomt. Andersom kan je lichaam soms ook signalen geven dat er iets speelt in je hoofd, bijvoorbeeld als er spanning op een bepaalde plek in je lichaam zit. Het is zo gaaf wat je lichaam je allemaal kan vertellen! Yoga Coaching leert je gebruik maken van deze wijsheid die je al van binnen hebt. Het is een kwestie van leren luisteren!

Voor wie is het geschikt?

Er zijn verschillende redenen waarom yoga coaching iets voor jou kan zijn, de volgende voorbeelden kunnen je op weg helpen:

  • Je wilt beter met stress leren omgaan, je kan de dingen moeilijk los laten of ervaart angst. Ook als je herstelt van een burn-out kan yoga coaching ondersteunend zijn.
  • Je hebt moeite met het combineren van verschillende rollen, bijvoorbeeld het werkgeverschap en moeder zijn en merkt dat het uiteindelijk ten koste gaat van tijd voor jezelf. Je vindt het lastig om om te gaan met verwachtingen van anderen.
  • Je bent op zoek naar meer zelfvertrouwen en zelf acceptatie en zou graag wat meer ruimte innemen.
  • Je wil werken aan zingevingsvragen, zoals ‘wat wil ik met mijn leven’ of ‘wat is nu eigenlijk mijn passie’. Ook voor loopbaan vraagstukken kan yoga ondersteunend zijn.
  • Je blijft tegen hetzelfde probleem aan lopen en in dezelfde patronen vast zitten. Misschien heb je al vaker met een coach gesproken, maar je krijgt het gevoel dat praten niet de oplossing is.
  • Je bent op zoek naar persoonlijke ondersteuning met yoga, omdat je steeds stagnatie ervaart bij dezelfde (soort) oefening en ondersteuning wilt met je fysieke en mentale grenzen verkennen.
  • Je wilt jezelf beter leren kennen en jezelf op een andere manier leren kennen (persoonlijk leiderschap).
  • Je vindt het soms lastig om onder woorden te brengen wat je voelt, maar je wilt wel graag met jezelf aan de slag. Je zoekt naar een alternatieve manier om levensgebeurtenissen te verwerken.
Yoga Coaching kan je helpen met deze problemen aanpakken en helpt je (weer) verbinding te maken met jezelf.

Wat gaan we doen?

Eerst vindt er een (kosteloos) intakegesprek plaats. Hierin maken we kennis met elkaar en bespreken we de vraag die je hebt. Tijdens het traject hebben we ongeveer om de drie of vier weken een sessie van anderhalf uur en krijg je daarnaast oefeningen mee voor thuis. Er zit wat tijd tussen de gesprekken, zodat je ook echt aan de slag kan en in minder sessies hetzelfde resultaat kan bereiken. Wat we precies gaan doen is afhankelijk van jouw vraag, maar ook van waar jij je prettig bij voelt en misschien al ervaring mee hebt. Voorbeelden waar je aan kan denken zijn:

  • Ontdekken en structureren. In onze gesprekken verkennen we de ‘hoofd’-kant van jouw probleem. We gebruiken de ratio waar deze het beste in is, het oplossen van problemen en doelgericht werken. Ook krijg je opdrachten mee voor thuis.
  • Voelen en ervaren. In het yoga gedeelte van onze sessies werken we met asanas (yoga houdingen), ademhalingstechnieken en meditatie. Ook krijg je oefeningen mee die je thuis kan uitvoeren.
  • Wensen en dromen. Samen kijken we welke ondersteuning je nog nodig hebt om je wensen uit te laten komen. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld technieken voor manifestatie, visualisatie en affirmaties.

Van tevoren maak ik een inschatting van hoeveel sessies we ongeveer nodig hebben om jouw doel te bereiken. Halverwege evalueren we kort of we nog op de goede weg zitten en aan het einde hebben we een afrondend gesprek om te kijken of je nog iets nodig hebt om jouw doelen te bereiken.

Coachen doe ik in Amsterdam of Utrecht, bij jou thuis of wandelend, of online.

In verband met de huidige ontwikkelingen rondom COVID is het mogelijk om de sessie in te korten en alleen het gespreksgedeelte samen te doen. De bijbehorende oefeningen krijg je dan op video. 

Kennis maken?

Is dit iets voor jou of ben je benieuwd of jouw vraag geschikt is voor deze methode? Neem dan nu contact met mij op voor een kosteloos intakegesprek.

yoga coaching telefoon
Telefoon

+31 (0)6 187 290 69

Yoga coaching adres
Email

nina@ninasyogacoaching.nl

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg me op Instagram!